Свети Теофан Затворник: Шта значи живети у Истини?

Sveti Teofan Zatvornik

 

Шта значи  ходити у истини (Пс. 85:2)?

Значи, примити истину у срце, тако држати себе у мислима и осећањима, како истина захтева.

Бог увек и све види, то је истина; ко прима ту истину срцем и почне да држи се и унутра и споља, тако, као да се пред њим налази Сам Бог и све у њему види, тај ће и бити и ходити у истини.

Бог све држи и без Њега ми не можемо ништа добро учинитито је истина; ко је прима срцем и почне у свему, што чини, да се обраћа Богу у молитви за помоћ и прима све, што би се са њим десило, ако из руке Господње, тај ће ходити у тој истини.

Смрт нас може сваки час стићи, а после смрти је одмах и Судто је истина; ко прима ту истину срцем и почне тако да живи, како да те минуте мора умрети и стати на Суд Божији, тај ће ходити у тој истини.

Тако је и у односу на сваку другу истину.

(107, 46-47)

Истину Васкрсења разум може доказивати својим разматрањима, на основу Писма. И силу његових разлога неверујући не може да не призна, ако у њему није загушено осећање истине.

Верујућем већ не требају докази, јер је Црква Божија преиспуњена светлошћу Васкрсења. Истински су и убедљива оба та показатеља истине. Али против расуђивања разума могу се рађати и наилазити противни разлози. И вера може да наводи разлоге и да се колеба недоумицом и сумњама, које долазе споља и која ничу унутра.

Зар не постоји неприступне ограде за истину Васкрсења? Постоји. Када сила Васкрсења, примљена још у Крштењу, почне истински да се открива у смањивању завођења душе и тела, у увођењу у њих почетка новог живота, такав човек ће ходити у светлости Васкрсења. И њему ће се безумним чинити сваки који се противи истини Васкрсења, као онај, који ходећи по дану, говори да је ноћ.

(107, 102-103)

Шта је покренуло Сирофеничанку да приђе Господу и да буде тако непостојана у молбама? (Мк. 7:24-30). Створивши овакво убеђење: она је била убеђена да је Спаситељ моћан да исцели њену кћер и пришла Му је; била је убеђена да је Он неће оставити без испуњења њених молби и није престајала да моли.

Убеђења, су сума целокупног живота, васпитања, мисли које пролазе, утисака средине, учења на која наилазимо и различити случајева и послова у животу. Под дејством свега тога ради мисао и долази до извесних убеђења. При томе треба имати пажњу, да свуда јесте и да одсвуда у душу човека улази Истина Божија. Истина лежи у човековом срцу; истина Божија је запечаћена на свим тварима; истина Божија постоји у обичајима и расположењима човека.

Али свуда постоји и лаж. Ко је од Истине тај сабира Истину и пун је убеђења, истинских, спасавајућих. А ко није од Истине, тај сабира лаж и пун је лажни убеђења, погубних заблуда.

Од човека зависи да ли ће живети у Истини или ван Ње, сваки изабира сам; међутим, Суд Божији очекује сваког.

(107, 293-294)

 

Повезани чланци

Небеска Литургија, Свети Владика Николај охридски и жички

Небеска Литургија, Свети Владика Николај охридски и жички

НЕБЕСКА ЛИТУРГИЈА Хај, шта се оно чује из даљине:Дал су вјетри, дал су вихорови,Ил шуморе горе јаворове,Ил са земљом трава разговара,Ил пјевају на небеси звијезде? Нит су вјетри, нит су вихорови,Нит шуморе горе јаворове,Нит са земљом трава разговара,Нит пјевају на...

Оци и учитељи Цркве о позоришним представама и забавама

Оци и учитељи Цркве о позоришним представама и забавама

Морална процена неких видова разоноде ОЦИ И УЧИТЕЉИ ЦРКВЕ О ПОЗОРИШНИМ ПРЕДСТАВАМА И ЗАБАВАМА Хришћанин има свету обавезу да строго прати и осматра да ли му је све потпуно корисно, да ли све служи његовом морално-духовном узрастању и напредовању, да ли поседује неку...

КАДА СЕ КОЈИ ПСАЛАМ ЧИТА

КАДА СЕ КОЈИ ПСАЛАМ ЧИТА

Поуке светог Арсенија Кападокијског везано за прилике у којима треба читати поједине Псалме Приликом сађења стабала или лозе, да би донели плодове. Да би Господ просветлио оне који иду на сабор (на зборове). Да се зло одагна од људи, како не би неправедно мучили своје...